datum:
2021-08-02
region:
Blekinge
kategori:
Arbetsbåtar
Pris: 47 000 kr

Lidwalls - Bogserbåt, BV15 - 1947
Vi säljer nu den historiska Lidwallsbåten Bölja, f:d Kyrkbåten, f.d. Emilia. BV 15, byggnummer nr. 40. Tillverkad i Leksand 1947 för Utansjö Cellulosa AB. Systerbåt till nr 42, Barken.
Vacker veteranbåt - ett bra projekt och unikt tillfälle som väntar på avslutning och inredning. Ett jobb för den normalhändige.
Bölja är 8,5 meter lång, 2,5 meter bred, 3 meter hög. Väger c:a 4 ton.
Byggd år 1947 i helsvetsad tjock stålplåt (4 bord per sida), på Lidwall & Söners Mekaniska Verkstad i Leksand, Dalarna.
I köpet ingår detta;
Skrov med överbyggnad - utan tak men hål för fönster, nära originalet av Kyrkbåten, en dörr baktill, för- och akterdäck. Reling runt om. Rätt original b roder. Propellern monterad. Många revben, alla friska och hela, längs skrovet som inte är buckligt och i mycket gott skick utan stora rostgropar eller fula reparationer.
4 original pollare i gjutjärn, ugnslackade i svart. Svetsade fästen för dem på däck.
2 ankare och manuell ankarhiss (en vridbar böjd dävert med ett spel). Bogvisir, lejdare och rund ventil från Emilia tiden.
Bolinder Munktell 2-cylindrig motor, modell 1052-11357 dvs i marinutförande, med tillverkningsnummer 11494-1704. Motorn och backslaget är helrenoverade, med ny mineralolja tillsatt. Det är samma motor som förr satt i BM Viktor traktorn, fast i marint utförande. Sitter i båten i en nygjord vagga på rätt plats för god balans. Den ger ett gött karakteristiskt fett dunkande ljud.
En 30 mm propelleraxel i rostfritt stål.
En mellanaxel med stödlager mellan rostfria propelleraxeln och backslaget.
En 4-bladig mässingspropeller, 20-21 tum. Ny hylsa mm.
Ratt med wire och beslag. Div detaljer till kylningen av motorn, generator mm.
En extra antik ankarwinch Rick-Rack dvs manuell med spak, från Sveriges sista lotsbåt av trä.
Bränsletankar 2 st, varav en rostfri. Fotogen flaska/tank rund.
Diverse plåt, rör, lite annat mtrl och en stor bunt smal, lång och fin spåntad träpanel. Tänkt för innertaket.
Båtvagn låg och av traktormodell byggd på en lastbils framaxel.
Stora hjul med bra däck.
Dokument och äldre bilder, idé och måttskisser mm finns.
Samt namnet "Bölja" i 15 cm höga utskurna mässingsbokstäver.
Idag står Bölja uppställd och övertäckt på en säker och bra fullservice-marina i Blekinge. Denna plats kan övertas. Där kan även båten byggas färdig och sjösättas med marinans båtvagn.
Försäkrad i Sverige. Vilket är ovanligt för en f:d timmerbåt.
Titta in på Lidwallsbåtars hemsida; http://lidwallsbatar.se/, under fliken BV 15-båtar och nr. 40, där finns den upptagen. Se också mer info. om Bölja och systerbåten Barken på www.tugboatlars.se
Maila oss för mer bilder och detaljer.
Vacker veteranbåt - ett bra projekt och unikt tillfälle som väntar på avslutning och inredning. Ett jobb för den normalhändige.
Bölja är 8,5 meter lång, 2,5 meter bred, 3 meter hög. Väger c:a 4 ton.
Byggd år 1947 i helsvetsad tjock stålplåt (4 bord per sida), på Lidwall & Söners Mekaniska Verkstad i Leksand, Dalarna.
I köpet ingår detta;
Skrov med överbyggnad - utan tak men hål för fönster, nära originalet av Kyrkbåten, en dörr baktill, för- och akterdäck. Reling runt om. Rätt original b roder. Propellern monterad. Många revben, alla friska och hela, längs skrovet som inte är buckligt och i mycket gott skick utan stora rostgropar eller fula reparationer.
4 original pollare i gjutjärn, ugnslackade i svart. Svetsade fästen för dem på däck.
2 ankare och manuell ankarhiss (en vridbar böjd dävert med ett spel). Bogvisir, lejdare och rund ventil från Emilia tiden.
Bolinder Munktell 2-cylindrig motor, modell 1052-11357 dvs i marinutförande, med tillverkningsnummer 11494-1704. Motorn och backslaget är helrenoverade, med ny mineralolja tillsatt. Det är samma motor som förr satt i BM Viktor traktorn, fast i marint utförande. Sitter i båten i en nygjord vagga på rätt plats för god balans. Den ger ett gött karakteristiskt fett dunkande ljud.
En 30 mm propelleraxel i rostfritt stål.
En mellanaxel med stödlager mellan rostfria propelleraxeln och backslaget.
En 4-bladig mässingspropeller, 20-21 tum. Ny hylsa mm.
Ratt med wire och beslag. Div detaljer till kylningen av motorn, generator mm.
En extra antik ankarwinch Rick-Rack dvs manuell med spak, från Sveriges sista lotsbåt av trä.
Bränsletankar 2 st, varav en rostfri. Fotogen flaska/tank rund.
Diverse plåt, rör, lite annat mtrl och en stor bunt smal, lång och fin spåntad träpanel. Tänkt för innertaket.
Båtvagn låg och av traktormodell byggd på en lastbils framaxel.
Stora hjul med bra däck.
Dokument och äldre bilder, idé och måttskisser mm finns.
Samt namnet "Bölja" i 15 cm höga utskurna mässingsbokstäver.
Idag står Bölja uppställd och övertäckt på en säker och bra fullservice-marina i Blekinge. Denna plats kan övertas. Där kan även båten byggas färdig och sjösättas med marinans båtvagn.
Försäkrad i Sverige. Vilket är ovanligt för en f:d timmerbåt.
Titta in på Lidwallsbåtars hemsida; http://lidwallsbatar.se/, under fliken BV 15-båtar och nr. 40, där finns den upptagen. Se också mer info. om Bölja och systerbåten Barken på www.tugboatlars.se
Maila oss för mer bilder och detaljer.
Pris
47 000 kr inklusive ev. moms
För mer information kontakta | |
Säljare | Katarina Lang |
Postadress | Kristianstad |
Eller kontakta säljare genom att fylla i formuläret nedan. |